Higher education, international student mobility, and regional innovation in non-core regions: International student start-ups on “the rock”
This paper makes a case for post-graduate international students as an increasingly important category of immigrant entrepreneur in Canada. We draw our findings from an analysis of new provincial immigrant entrepreneur programs and interviews with international student entrepreneurs in a mid-sized city in Atlantic Canada. We argue that three forces have become increasingly relevant in shaping immigrant entrepreneurs’ opportunity structures: (1) the internationalization of higher education institutions (HEIs), (2) the corporatization of HEIs, and (3) the regionalization of immigration. We show how public policy shifts in immigration and education have expanded the opportunity structure for international student start-ups. These entrepreneurs are navigating multiple dimensions of risk that stem from being both temporary migrants and business owners.
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Cet article souligne le rôle d’étudiants internationaux de cycles supérieurs comme catégorie de plus en plus importante d’entrepreneurs immigrants au Canada. La méthodologie se fonde sur une analyse des nouveaux programmes provinciaux d’entrepreneurs immigrants et d’entrevues auprèes d’étudiants internationaux entrepreneurs dans une ville de taille moyenne dans le Canada atlantique. Nous soutenons que trois forces sont devenues de plus en plus pertinentes pour façonner les structures de possibilités des entrepreneurs immigrants: (1) l’internationalisation des établissements d’enseignement supérieur (EES), (2) la corporisation des EES et (3) la régionalisation de l’immigration. Nous démontrons comment les changements des politiques publiques en immigration et en éducation ont élargi la structure des possibilités pour les jeunes entreprises lancées par des étudiants internationaux. Ces entrepreneurs naviguent dans plusieurs dimensions de risques qui découlent de leur statut à la fois de migrants temporaires et de propriétaires d’entreprises.