Migrant Women Learning & Teaching through Participatory Photography
International migration continues to rise at unprecedented rates, rates exceeding the growth of the world’s population (UN, 2015). This vast movement of people influences social, economic and political systems in complex ways, including interpersonal and international gender relations. In this article, we discuss two studies that involved participatory photography with women in Nova Scotia who recently immigrated to Canada: Refugees Learning and Storytelling through Participatory Photography (2013-15) and Refugees/ immigrants and refugee claimants: Negotiating place and perceptions (2015-17). Using a feminist theoretical perspective, we examined the participants’ photographs and transcripts of meetings to identify the women’s learning processes. We conclude with our reflections on the impact that these arts-based projects had on participants and the wider community, namely that participatory photography can enhance our collective understanding of migration, including the gendered realities of migration.
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La croissance de la migration internationale continue d’accélérer à un rythme sans précédent, le nombre de personnes migrantes dépassant maintenant la croissance de la population mondiale (Nations Unies, 2017). L’envergure de ce mouvement de personnes exerce une influence complexe sur les systèmes social, économique et politique, dont les relations de genre à la fois interpersonnelles et internationales. Dans le présent article, nous examinons deux études portant sur la photographie participative avec des femmes vivant en Nouvelle-Écosse ayant récemment immigré au Canada : « La photographie participative comme méthode d’apprentissage et de conte chez les personnes réfugiées » (2013-2015) et « Personnes réfugiées/migrantes et qui demandent l’asile : la négociation des lieux et des perceptions » (2015-2017). À partir d’une perspective théorique féministe, nous avons analysé les photographies des participantes et les transcriptions des rencontres pour cerner les processus d’apprentissage des femmes. Nous terminons en présentant nos réflexions concernant l’impact de ces projets artistiques sur les participantes et sur la communauté plus large et en affirmant que la photographie participative peut élargir notre compréhension collective de la migration et des réalités genrées de celle-ci.