Just Kids? Peer Racism in a Predominantly White City

Year of Publication: 2013

Author: James Baker

Publication Source: Refuge: Canada's Journal on Refugees

Journal Volume/Issue: Vol. 29 No. 1

Category: ,

DOI: https://refuge.journals.yorku.ca/index.php/refuge/article/view/37508

Language: English

Keywords: St. John's, Newfoundland, Canada, adolescents, racialized refugees, visible minorities, racism, coping, hermeneutics

This article examines the effects of racialized name-calling on a group of twelve visible minority refugee youth from Newfoundland and Labrador, Canada. Through one-on-one in-depth interviews, the author discusses their experiences in order to better understand how this important group of adolescents conceptualizes, constructs, and copes with racism while living in a highly homogeneous white Canadian city. The author concludes by noting that these experiences are having a negative effect on their social integration and that increased efforts by teachers and administrators are needed to help combat peer racism in this predominantly white city.

________________________________

Cet article examine les eff ets des injures raciales sur un groupe de jeunes réfugiés de douze minorités visibles de Terre-Neuve-et-Labrador, au Canada. À l’aide d’entrevues individuelles approfondies, l’auteur examine leurs expériences dans le but de mieux comprendre comment ce groupe important d’adolescents comprend le racisme et négocie cette réalité dans le cadre de leur intégration dans une communauté urbaine canadienne blanche et homogène. L’auteur arrive à la conclusion que ces expériences ont un eff et négatif sur leur intégration sociale, et que les enseignants et administrateurs doivent fournir un eff ort supplémentaire pour lutter contrer le racisme par les pairs dans une ville canadienne blanche, telle que St. John’s.