Making Sense of Performance (Dis)advantage for Immigrant Students Across Canada

Year of Publication: 2017

Author: Louis Volante, Don Klinger, Özge Bilgili, Melissa Siegel

Publication Source: Canadian Journal of Education / Revue Canadienne De l’éducation

Journal Volume/Issue: Vol. 40 No. 3

Category:

DOI: https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2557

Language: English

Keywords: immigrant students, student achievement, education policy, élèves immigrants, réussite scolaire, politique éducative

International achievement measures such as the Programme for International Student Assessment (PISA) have traditionally reported a significant gap between non-migrant and immigrant student groups—a result that is often referred to as the immigrant performance disadvantage. This article examines first- and second-generation immigrant student achievement results in greater detail across Canada. Overall, Canadian achievement results are atypical in relation to the international community in that immigrant student groups significantly outperform non-migrants in some provincial jurisdictions, and also significantly underperform in other provincial jurisdictions, in relation to reading, mathematics, and scientific literacy. This article examines these diverse results in relation to the available literature and offers a conceptual framework that explains the unique case of Canada. The framework highlights the importance of assessing immigrant student achievement by taking into account the level of individual characteristics, provincial policies, as well as sociocultural and demographic contexts across Canada.

__________________________________

Les mesures internationales des acquis comme le Programme international pour le suivi des acquis des élèves (PISA) indiquent depuis toujours qu’il y a un écart important entre les groupes d’élèves non migrants et immigrants – un résultat qu’on qualifie souvent de désavantage des immigrants en matière de réussite scolaire. Cet article examine plus en détail les résultats scolaires des élèves immigrants de première et de deuxième générations dans l’ensemble du Canada. Globalement, les résultats scolaires canadiens sont atypiques par rapport à la communauté internationale dans la mesure où des groupes d’élèves immigrants réussissent nettement mieux que les non-migrants dans certaines provinces et nettement moins bien dans d’autres pour ce qui est la de la lecture, des mathématiques et de la culture scientifique. Cet article examine ces résultats variés en lien avec la littérature disponible et offre un cadre conceptuel qui explique le cas unique du Canada. Ce cadre met en lumière l’importance d’évaluer les résultats scolaires des élèves immigrants en tenant compte des caractéristiques au niveau individuel, des politiques provinciales et des contextes socioculturels et démographiques ici et là au

Canada.